2016-42

Vaarwel zomergroenten...

De laatste kroppen sla zijn gesneden op de volle grond. Hier nog een mooi sfeerbeeld van Marchje in de sla. De veldsla, postelein van onszelf en rucola van collega-teler nemen het nu om toerbeurt over.

In etappes worden steeds meer stukken land ingezaaid met groenbemester - triticale wintererwt - winterrogge - grasklavermengsel.

De boerenkool groeit er nog lustig op los - een voorproefje hiervan hebben jullie al genoten vorige week evenals de eerste witlof. Binnenkort verschijnen ook weer de eerste pastinaken en wortelpeterselie-wortels in het pakket.

Pakket inhoud

Deze week
groente: Prei - Butternut pompoen - Zuurkool - Andijvie - Veldsla - alle HK!

Verwacht:
groente: Peen vuil - Groene kool - Witlof - Tomaat tros - Veldsla of rucola

Pompoen bijzonder - geroosterd

300 g. pompoen in halvemaanvormige plakken van 1½ cm dik - 1 blikje ansjovis - 2 el olijfolie - ½ el citroensap - ½ el perendiksap - 1 teen knoflook - mespuntje mosterd - handje veldsla

Leg de plakken pompoen in een ingevette ovenschaal of op een ingevette bakplaat. Leg op iedere plak wat ansjovis. Roer olijfolie, citroensap, perendiksap, knoflook (uit de knijper), mosterd en zout door elkaar en besprenkel er de plakken pompoen mee. Giet de rest van het sausje ertussen. Zet de schaal of de bakplaat in het midden van een op 200°C voorverwarmde oven en laat de pompoen in ongeveer 20 min gaar worden. Verdeel de veldsla over de borden, leg er de plakken pompoen op.

Pompoen met zwartoogboontjes en rijst

Oorsprong uit Trinidad, meeste Caribische eilanden.

200 gr gedroogde zwartoogboontjes, geweekt en afgegoten - 4 eetl plantaardige olie - 140 gr ui + 2 teentjes knoflook, gepeld en fijngehakt - ½-2 verse groene of rode pepertjes, gehakt - 115 gr pompoenvrucht-vlees, in dompelsteentjes van 7 mm - 4,75 dl langkorrelige rijst (bijv jasmijnrijst) - 2 theel zout (evt kokosmelk) Voor 6 personen

Breng de bonen met 1 liter water aan de kook in een grote pan. Zet de warmtebron laag en laat de bonen met het deksel op de pan 25 min zachtjes koken, of totdat ze bijna gaar zijn. Giet af, maar bewaard de kookvloeistof. Zet beiden apart apart. Verhit de olie in een ruime, zware pan op een middelhoge warmtebron. Voeg de ui toe. Bak de ui al roerend gedurende ca 3-4 min. Voeg nu de gehakte knoflook en de pepertjes toe. Bak al roerend 1 minuut. Voeg de pompoen toe. Bak al roerend nog 1 minuut. Voeg de rijst toe. Bak al roerend 1 minuut. Voeg nu de bonen toe met 7 dl van de kookvloeistof (vul evt aan met water of half om half water met verse kokosmelk uit blik) en het zout. Meng alles goed en breng aan de kook. Doe het deksel op de pan en laat op een heel lage warmtebron 25 min zachtjes koken. Haal van de warmtebron af en laat met deksel op de pan nog 15 min rusten. Schep voor het serveren voorzichtig om.